חנה קורן - מכון לגרפולוגיה בע``מ

ביקורת על הספר אהבה בכתב היד – יגאל ורדי

קורן ח. "אהבה בכתב יד, מדריך גרפולוגי לזוגיות טובה"
מודן הוצאה לאור בע"מ, 2006 (172 עמ')

אידיאות אינן נוצרות בחלל ריק. מישהו יוצר אותן. ואכן, תולדות האידיאות בשדה הגרפולוגיה עבר גילגולים שמאפיין כל שדה מדעי במעבר מפולקלור למדע. זאת באמצעות שיח ביקורתי בין הוגי דעות בתחום הגרפולגיה ברבות השנים. ההסטוריה של הגרפולוגיה היא רבת שנים. מאז קונפוציוס, אריסטו, עבור לגיתה, לומברוזו, לוואטר, מישון, קרפייה- ז'אמן, קלאגס, פולבר והמשך בהוגי הדעות מן התקופה המודרנית. הפעילות המחקרית התפרסה על יבשות ומדינות שונות במאתיים שנים האחרונות. בישראל מתחוללות פעילות גרפולוגית אינטנסיבית ביותר הן בהיבט המחקרי ותיאורטי והן בהיבט האמפירי והמעשי.

זה עשרות שנים שגרפולוגים דגולים בישראל חוקרים את הגרפולוגיה ומפרסמים את ממצאיהם. למשל כמו ישראל אודם, רודולף פוקורני, אריה נפתלי, חנה קורן, דפנה ילון, רודי דנור, חוה רצון, דבורה הראל ועבדכם הנאמן, וכותבים ומקדמים את מדע הגרפולוגיה ולעתים אף מחדשים חידושים מרחיקי לכת. כנאמר: "מציון תצא תורה". מידע חדשני זה מועבר לגרפולוגים באירופה ובאמריקה ומתחוללת דינמיקה דיאלקטית של דיאלוג מקצועי פורה בין יבשות ובין אגודות גרפולוגיות וקולגות למקצוע. כך מדע הגרפולוגיה צומח ומתפתח.

לחנה קורן יש מעמד של כבוד בגרפולוגיה הישראלית. שכן, היא גם השרישה הלכה למעשה את הפרקטיקה האבחונית בשדה התעשייתי, התעסוקתית והייעוצי וזה תרם רבות לשמה הטוב של מיצוב האבחון הגרפולוגי בקרב עולם התעשייה ובקרב הפסיכולוגים. כמו כן, היא טיפחה תלמידים רבים שחלקם הפכו להיות גרפולוגים חשובים בארצנו. כמו כן, חנה קורן פרסמה את ספרה הראשון ואפשרה גם להדיוטות וגם לאנשי מקצוע נגישות קלה ונעימה מול הסוד וההילה שאפף את מדע הגרפולוגיה הסבוך. בסגנונה הבהיר, הפשוט והקולע היא הראתה שאפשר להציג נושא מורכב באופן תכליתי, ממוקד ויישומי. הספר מתאפיין במעט שמכיל הרבה. ספר זה קיבל תרגום רעיוני לשפה האנגלית וזכה להד חזק גם בניכר. עברו כמה שנים טובות והנה מפתיעה חנה קורן בספרה החדש: "אהבה בכתב יד, מדריך גרפולוגי לזוגיות טובה".

בספר חדש ומקורי זה מפתיעה קורן בהצגת תפיסה חדשה ומעניינת בגרפולוגיה ובגישה האבחונית בכלל. מדע הפסיכולוגיה משוסע בין אלו המנסים להבין את האדם קודם כל מנקודת מבט פסיכודינמית באמצעות "הצצה" לעבר "הקופסה השחורה" המכונה אישיות, ומתוך אותם תהליכים פסיכולוגיים סמוים להקיש, להסביר ולפרש את ההתנהגות של האדם בפועל. מנגד, האסכולה הבהביוריסטית וממשיכיהם גורסת שלעולם לא נדע מה יש בתוך הקופסה השחורה ומה סודה של האישיות, ולכן עלינו להתמקד רק בהתנהגות הנגלית לעין וממנה להקיש על מבנים היפותטיים של האישיות.

בשדה האבחון, אנו מורגלים להתבסס על קלסיפיקציות טיפולוגיות. כל תיאוריה אישיותית מציגה תורת טיפוסים משלה. הטיפוס הפסיכולוגי מתאפיין באשכול תכונות עם גישה פסיכודינמית חבויה בתוכו. מבעד לאבחון הטיפולוגי אנו מנסים להקיש, לנחש ולהבין את ההתנהגות של האדם בפועל. ואכן עשרות שנים, גרפולוגים מבססים את האבחון הגרפולוגי על בסיס הבנת טיפוסי אישיות מתיאוריות פסיכולוגיות שונות.

חנה קורן מפתיעה אותנו בכך שהיא מציגה בספרה החדש, דפוסי התנהגות גלויים ומובלטים ועליהם היא ממקדת את המחקר הגרפולוגי והפסיכולוגי. למשל, שמות תואר כגון: השתלטן, המזלזל,הפרסונה, המתנזר, הנהנתן, הנרקיסיסט, הקורבן, הווכחן, התחרותי, החוקר, החשדן, התוקפן, הפרובוקטיבי, הקמצן מול הפזרן, האדיש, המנהל, הביקורתי, המרדן, הפלרטטן, הרומנטי, האימפולסיבי, המתבודד. ואכן, עץ התכונות עשיר עד אין ספור באפיונים התנהגותיים ולכן הרשימה מרובה. קורן דולה את החשובים והמובלטים בחיי היום יום שאותם אנו פוגשים פנים אל פנים בנסיבות החיים השוטפות. היא ממקדת את המחקר על הפנומנולוגיה ההתנהגותית ודולה את הפרופיל הגרפולוגי שמאחד את האפיון ההתנהגותי הדומיננטי. קורן איננה מתעלמת מן הטיפולוגיות הפסיכולוגיות והגרפולוגיות, אך היא ממקדת את המתודולוגיה המחקרית מן החוץ פנימה, מן ההתנהגות המובלטת של האדם לעבר מבנה אישיותו הרחבה, המורכבת והייחודית.

החידוש השני החשוב והמרשים שלה , הוא בכך שהיא חקרה את הטיפוס האישיותי הסכיזואידי. החידוש שלה הוא בכך שהיא פירקה את העמדה הדוגמטית ואת המיתוס בדבר קיומו של טיפוס סכיזואידי ממין אחד בלבד, והראתה שלאותו טיפוס פסיכולוגי יש וריאציות רבות שמקנות לו גיוון ואופני ביטוי התנהגותיים עשירים ומרתקים. ואכן, היא גם מתארת את המבנה הפסיכולוגי המאחד של הטיפוס הסכיזואידי אך גם פורצת בתאור הגיוון לעבר תתי טיפוסים: הסכיזואיד המקסים, הסכיזואיד השאפתן, הסכיזואיד איש הבטחון, הסכיזואיד הכפייתי, הנוכל, ההרסני והרוצח. לכל תת טיפוס מטיפוס- האב הכוללני, יש אפיונים משלו, וההבנה על אודות הדינמיקה הסכיזואידית מתרחבת ומקבלת יריעה רחבה שתואמת את המציאות בחיי היום יום. לכן, גישה זאת מסייעת לגרפולוגים לאבחן ולנבא את התנהגות הכותב ביתר תקפות ודיוק.

הספר כתוב בסגנונה המופלא: בתמצות, בבהירות, נגיש לכל, גם למקצוען וגם למתלמד ולזה שרק מתעניין בנושא ברפרוף. הספר מוצג באופן אסתטי מאד ומקנה לקריאה הרגשה של כבוד, הילה נעימה במגע של האצבעות עם הנייר המשובח. בל נופתע, על אף שהספר כתוב תמציתי וקריא, הוא דורש קריאה ממוקדת ומעמיקה ואי אפשר ללגום את כוס היין בבת אחת.

חלפו להן למעלה מעשר שנים מאז פרסום ספרה הראשון ועד לצאת הספר השני של חנה קורן. הריון ארוך שהבשיל לעומק ולרוחב. עוד נידבך בגלגולן של האידיאות, עוד נידבך בהיסטוריה המתהווה והמתחדשת של הגרפולוגיה הישראלית והעולמית כאחד. חנה קורן היא אחד מעמודי התווך החשובים בתקופתנו בעיצוב תדמיתה של הגרפולוגיה ככל אבחוני בשדה הפסיכולוגי.

יגאל ורדי 2006